6 játék gondolkodás fejlesztésére

6 JÁTÉK GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSÉRE

Kerek, de nem alma

A gyermekek félkörben ülnek bekötött szemmel. A játékvezető egyenként adja a tárgyakat (labda, pamut gombolyag, hagyma, paradicsom, barack stb.) az első gyereknek, aki megtapogatja, megszagolja és továbbadja a másodiknak. Így adogatják kézről kézre, míg az utolsóhoz ér, aki érkezési sorrendben leteszi őket maga elé a földre. A játékvezető pedig letakarja egy kendővel. A gyerekek leveszik a kötést a szemükről. A feladat az, hogy felismerjék a tárgyakat és abban a sorrendben nevezzék meg ahogyan kézbe kapták.

Kinek a tálkája ez?

A játékhoz szükség lesz néhány plüssállatra, babákra, játékfigurákra. A gyerekekkel megbeszéljük, hogy egy nagy baba, vagy mackó többet kér enni, mint a kisebb. Ezután nagyság szerint sorba rakják a babákat, mackókat. Az előző gyakorlat szerint sorba rakott tálacskákat kell a gyerekeknek párosítani a babákkal, állatokkal. Eleinte 4-5 elemnél ne adjunk többet, csak ha ez már megy, akkor lehet emelni.

Rendszerezés

Rakjanak sorba nagyság szerint kockákat, korongokat, pálcikákat, matematikai rudakat, stb. Ha kész a sorozat, adjunk újabb elemeket, amit be kell sorolni a többi közé.

Kapd el a botot!

A félkörben felállított játékosokat sorban megszámozzuk. Velük szemben egy gyermek botot tart a kezében. Mindenki nagyon figyel, mert egy adott pillanatban elengedi a kezében tartott botot, és mond egy számot. A számot viselő játékosnak el kell kapnia a botot, hogy ne essék le a földre. Aztán ő mond egy számot és így tovább, míg minden gyermek sorra nem kerül.

Tégy így, tégy úgy!

A játékosok tetszés szerint ülnek, vagy állnak. Az játékvezető felszólítására: “tégy így!” – mindenki ismétli az óvónő mozdulatát. Amikor azt mondja:”tégy úgy!” – nem szabad mozogni. Az a győztes, aki nem hibázott. A játékvezető gyermek is lehet.

Mi van feljebb és lejjebb?

Játékosan elbeszélgetünk a fent és lent lévő tárgyakat összehasonlítva. Pl.: A fejed vagy a lábad van föntebb, és ha alszol? – A mennyezet vagy a kémény van magasabban? – Ha székre állunk, mit tudunk elérni? – Ha a tetőre repül a madár, magasabban lesz-e, mint ha a kerítésre ül?