Időbeli tájékozódást fejlesztő játékok

Időbeli tájékozódást fejlesztő játékok

Időészlelés – Mikor csinálod ezt?

Keressünk képeket, melyek napszakokat (hajnalban, reggel, délben, délután, este, éjszaka) ábrázolnak. A gyerekek feladata a napszakok egyes mozzanatait ábrázoló képek felismerése és megnevezése.  Pl.: „Melyik képen van reggel? Melyiken van este?”. „Mondd el, mit látsz a képen!” (pl.: a tanuló az ágyából felkel, tanul, ebédel).

Ellentétpár – játék

A játékot labdadobással is összekapcsolhatjuk, mondunk egy szót a gyermeknek, akinek a labdát dobjuk, ő pedig megmondja a szó ellentétpárját (pl.: reggel – este). Más ellentétpárok is használhatók, amik az idővel kapcsolatosak, pl.: nappal – éjjel, tegnap – holnap, gyorsan – lassan, nincs időm – van időm, ritkán – gyakran. A labdát váltakozva dobja egyik vagy másik gyermeknek, akinek el kell kapnia, és egyúttal válaszolnia is kell az ellentétes szóval.

Kérdések időbeli tájékozódással kapcsolatosan

Tegyünk fel kérdéseket az idővel kapcsolatban. A játékhoz dobálhatunk babzsákot, vagy labdát. Pl.: “Mi van előbb a reggeli vagy az ebéd? – Mi van később a reggeli vagy a vacsora? – Mit csinálunk előbb eszünk vagy kezet mosunk?”. A tanulók igyekezzenek minl gyorsabban megválaszolni a kérdésket.

Időrend

Különböző képek, tevékenységek sorbarendezése. (Kezdetben csak 3 képpel gyakoroljunk, később 5-6 képpel is megpróbálkozhat a gyermek!) Rengeteg féle sorbarendezős könyvet, feladatot lehet találni interneten is. (Pl.: kiscsibe kikel a tojásból, fa növekedése, emberi fejlődés csecsemőkortól kezdve, évszakok sorbarendezése.)