Keresd meg a közös betűt!

A következő játékhoz készítettem 31 kört (körberajzoltam egy nagyobb testápoló kupakját, melyből 6 db fér el egy A/4-es lapon). A kártyalapokat készíthetjük négyzet, vagy téglalap alakúra is. Ha filccel írjuk fel a betűket és lelamináljuk a kártyákat, sokkal látványosabb és tartósabb lesz a játékunk.

A betűket többféleképpen felírhatjuk a körökre, attól függően, mit szeretnénk gyakorolni: írott-nyomtatott betűket, nagy és/vagy kisbetűkkel, a magánhangzókat és a mássalhangzókat írhatjuk különböző színnel, az egyjegyű és kétjegyű betűket is jelölhetjük más-más színnel.

Játékötletek:

  1. A kártyalapokat egyenlően elosztjuk a játékosok között, melyeket lefelé fordítva maguk elé tesznek. Mindegyik körben felfordítanak egy-egy lapot, melyet egyszerre letesznek az asztalra, úgy, hogy mindenki jól lássa azokat. A játék célja, hogy minél gyorsabban megtaláljuk ugyanazt a betűt a kártyalapokon. Az a játékos viheti el a kártyákat, aki hangosan kimondta a közös betűt és elveszi a 2, vagy 3 kártyalapot.
  2. Ennél a játékfajtánál is a gyorsaság a fontos és ugyanúgy a közös betűt keressük, de nem a betűt mondjuk ki, hanem egy szót az adott betűvel – pl.: úszik – Ú a közös betű és mi igéket keresünk. Ebben a játékban gyakorolhatjuk a szófajokat illetve a különböző témaköröket. (Mi úgy is szoktuk ezt játszani, hogy nem csak az első játékos mond egy szót az adott betűvel, hanem utána mindenki mondhat egy igét például.)
  3. A játékosok kapnak 1-1 kártyát és mindenki mond egy szót az egyik betűvel a kártyájáról. Mivel 6 betű szerepel minden kártyalapon, 6 körben mondhatnak a tanulók szavakat, különböző kategóriákban.
  4. A tanulók kapnak egy, vagy több kártyát, és az összes betűvel mondanak egy szót az adott témakörben.
  5. Betűrendbe sorolás: a kártyalapon szereplő betűk sorbarendezése szóban, vagy írásban.
  6. Csoportosítás; a gyerekek kapnak néhány kártyát és csoportosítják szóban vagy írásban a betűket – magánhangzó vagy mássalhangzó, egyjegyű vagy kétjegyű betű, rövid vagy hosszú magánhangzó, magas vagy mély hangrendű magánhangzó, zöngés vagy zöngétlen mássalhangzó.

Ötletek kategóriákra, témakörökre : állatok, gyümölcsök, zöldségek, növények, foglalkozások, tárgyak, tulajdonnevek, személynevek, földrajzi nevek, igék, melléknevek.

Betűk elhelyezkedése a kártyalapokon:

  • a – cs – gy – ny – r – ty
  • á – c – gy – k – n – s
  • e – gy -h – ó – v – z
  • á – e – i – j – r – u
  • b – e – k – t – ty – ü
  • a – h – j – n – o – t
  • c – d – j – ty – v – w
  • c – cs – e – o – ú – y
  • m – n – ty – u – ú – z
  • d – g – gy – i- t – ú
  • cs – f – s – t – u – v
  • cs – é – g – j – k – z
  • á – h – ny – t – w – z
  • b – é – gy – o – u – w
  • d – o – r – s – ü – z
  • c – é – m – ó – r – t
  • b – j – ny – ó – s – ú
  • cs – i – n – ó – ü – w
  • b – g – n – r – v – y
  • a – d – k – ó – u – y
  • d – e – é – f – n – ny
  • á – b – cs – d – h – m
  • á – f – g – o – ó – ty
  • a – á – é – ü – ú – v
  • c – g – h – ny – u – ü
  • f – gy – j – m – ü – y
  • a – e – g – m – s – w
  • é – h – i – s – ty – y
  • f – h – k – r – ú – w
  • i – k – m – ny – o – v
  • a – b – c – f – i – z