Diszkalkúlia

     Diszkalkúlia A diszkalkúlia a számolás zavarát jelenti. Ez a részképességzavar egy olyan számolási zavar, amely a matematikai fogalmak, műveletek elsajátítása és alkalmazása során jelentkezik és nem függ a gyermek intelligenciaszintjétől. A diszkalkúliás tanuló felmenthető  a matek osztályzása alól. Ha felmentették, nem kell ebből a tantárgyból érettségiznie, helyette választhat másik tárgyat.

A diszkalkúlia okai:

  • agyi károsodás
  • fejlődési rendellenesség
  • idegrendszeri károsodás
  • betegség
  • öröklődés
  • gyermekkori fejlődési zavarok, melyek társulhatnak a számolási gyengeséghez (pl.: tanulási zavar, magatartászavar, hipearktivitás
  • rossz szociális környezet; érzelmi elhanyagoltság

A diszkalkúlia típusai:

1. Fejlődési diszkalkúlia

  1. grafikus számolási gyengeség: a gyermek nem képes a matematikai szimbólumok elsajátítására és alkalmazására, nem érti az absztrakt (elvont) fogalmakat – ehhez társulhat diszlexia, diszgráfia
  2. olvasási számolási gyengeség: a gyermek nem tudja a matematikai szimbólumokat, szabályokat megfelelően értelmezni
  3. emlékezeti számolási gyengeség: a gyermek felületesen olvassa a szöveget, a gondolkodási műveleletek nehézséget jelentenek
  4. gondolkodási számolási gyengeség: a tanuló elemző és összehasonlító képessége gyenge, nem tud következtetéseket levonni, vagy indokolni

2. Szerzett diszkalkúlia

  1. elsődlegesen kialakult számolási gyengeség: funkciózavarok, számolási terület sérülése
  2. másodlagosan kialakult számolási gyengeség: stresszhatás következményeként alakulhat ki (pl.: túlvédő környezet, agresszivitás)

A diszkalkúlia tünetei:

  • mennyiségek és számjegyek felismerése és egyeztetése problémát jelent
  • mennyiségfogalma és számfogalma kialakulatlan (számlálás közben kihagy vagy felcserél számokat)
  • lassan, az ujjai segítségével számol
  • számolásnál kimaradnak számok
  • számok felcserélése számolás közben
  • nehezen tájékozódik síkban, térben és időben
  • iránytévesztések a számok olvasásában, írásában és a műveletek végzésekor
  • nem tudja alkalmazni a szabályokat
  • nem tudja sorba rendezni a matematikai műveleteket
  • logikai gondolkodása gyenge – a szöveges feladatok megértése és megoldása nehezen megy
  • (szám)emlékezete gyenge, rövidtávú
  • bizonytalan a helyi érték rendszerben
  • figyelmetlen, fáradékony
  • az elvont fogalmakat nem érti meg
  • nem szeret gyurmázni, rajzolni, kirakózni, verset tanulni

Fontos, hogy minél korábban felismerjék, hogy a gyermek diszkalkúliás, mert az nagymértékben megkönnyíti a fejlesztést és a későbbi nehézségek leküzdését.

A diszkalkúlia terápiával és a szülők együttműködésével sokat tehetünk a gyermek fejlődéséért. 🙂

Számolós mondókák