A diszkalkúlia a számolás zavarát jelenti. Ez a részképességzavar egy olyan számolási zavar, amely a matematikai fogalmak, műveletek elsajátítása és alkalmazása során jelentkezik és nem függ a gyermek intelligenciaszintjétől. A diszkalkúliás tanuló felmenthető a matek osztályzása alól. Ha felmentették, nem kell ebből a tantárgyból érettségiznie, helyette választhat másik tárgyat.
A diszkalkúlia okai:
- agyi károsodás
- fejlődési rendellenesség
- idegrendszeri károsodás
- betegség
- öröklődés
- gyermekkori fejlődési zavarok, melyek társulhatnak a számolási gyengeséghez (pl.: tanulási zavar, magatartászavar, hipearktivitás
- rossz szociális környezet; érzelmi elhanyagoltság
A diszkalkúlia típusai:
1. Fejlődési diszkalkúlia
- grafikus számolási gyengeség: a gyermek nem képes a matematikai szimbólumok elsajátítására és alkalmazására, nem érti az absztrakt (elvont) fogalmakat – ehhez társulhat diszlexia, diszgráfia
- olvasási számolási gyengeség: a gyermek nem tudja a matematikai szimbólumokat, szabályokat megfelelően értelmezni
- emlékezeti számolási gyengeség: a gyermek felületesen olvassa a szöveget, a gondolkodási műveleletek nehézséget jelentenek
- gondolkodási számolási gyengeség: a tanuló elemző és összehasonlító képessége gyenge, nem tud következtetéseket levonni, vagy indokolni
2. Szerzett diszkalkúlia
- elsődlegesen kialakult számolási gyengeség: funkciózavarok, számolási terület sérülése
- másodlagosan kialakult számolási gyengeség: stresszhatás következményeként alakulhat ki (pl.: túlvédő környezet, agresszivitás)
A diszkalkúlia tünetei:
- mennyiségek és számjegyek felismerése és egyeztetése problémát jelent
- mennyiségfogalma és számfogalma kialakulatlan (számlálás közben kihagy vagy felcserél számokat)
- lassan, az ujjai segítségével számol
- számolásnál kimaradnak számok
- számok felcserélése számolás közben
- nehezen tájékozódik síkban, térben és időben
- iránytévesztések a számok olvasásában, írásában és a műveletek végzésekor
- nem tudja alkalmazni a szabályokat
- nem tudja sorba rendezni a matematikai műveleteket
- logikai gondolkodása gyenge – a szöveges feladatok megértése és megoldása nehezen megy
- (szám)emlékezete gyenge, rövidtávú
- bizonytalan a helyi érték rendszerben
- figyelmetlen, fáradékony
- az elvont fogalmakat nem érti meg
- nem szeret gyurmázni, rajzolni, kirakózni, verset tanulni
Fontos, hogy minél korábban felismerjék, hogy a gyermek diszkalkúliás, mert az nagymértékben megkönnyíti a fejlesztést és a későbbi nehézségek leküzdését.
A diszkalkúlia terápiával és a szülők együttműködésével sokat tehetünk a gyermek fejlődéséért. 🙂