A diszkalkúlia terápia megkezdése előtt részletes gyógypedagógia vizsgálatra van szükség, melyen felmérjük a gyermek jelenlegi tudásszintjét. A tanuló képességeit és a már elsajátított tudást figyelembe véve állítjuk össze a terápiás tervet. Mint minden más terápiában, itt is nagyon fontos a fokozatosság elvének betartása, illetve, hogy nagyon apró lépésekben haladjuk a gyermek fejlődése érdekében.
A diszkalkúlia terápia céljai:
- a matematika tanuláshoz szükséges biztos alapok megteremtése és a készségek fejlesztése (pl.: érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, beszéd fejlesztése)
- számfogalom és műveleti fogalom kialakítása
- absztrahálás (elvonatkoztatás) folyamatának fejlesztése: különböző matematikai fogalmak és a velük végzett manipulálás (különböző tárgyakkal, eszközökkel számolás) – később cselekedtetés nélküli számolás
- matematikai fogalmak, jelek és szabályok beépítése a gyermek fogalmi rendszerébe, gondolkodási műveleteibe
- szöveges feladatok megoldási menetének gyakorlása: elolvasás, megértés, adatok leírása, műveletté alakítás, műveletvégzés, szöveges válasz leírása
- motiválás: szóban, vagy kisebb jutalmakkal (nyomda, matrica, képeslap)
- személyiség formálása (pozitív irányba): önfegyelem, szorongások oldása, kitartásra nevelés, ösztönzés a feladatok elvégzéséhez
A diszkalkúlia terápia fejlesztendő területei
1. Beszéd
- artikuláció
- szókincsbővítés
- mondatalkotás
- történet elmesélése
2. Térbeli tájékozódás
- saját testen
- térben
- síkban
3. Ritmushoz kapcsolódó készségek
- szótagolás
- hangok időtartamának helyes kiejtése (hosszú – rövid)
4. Olvasás
- betűtanítás – betűk differenciálása
- szavak olvasása
- mondatok olvasása
- szöveg olvasása
5. Írás
- finommotorika
- hangsúlyozás
- szöveg tagolása
6. Egyéb fejlesztendő területek
- gondolkodás (analizáló, szintetizáló képesség)
- figyelem (vizuális és auditív)
- kreativitás
- rövid és hosszú távú emlékezet
- mozgáskoordináció
- kommunikáció
- önértékelési problémák leküzdése
- sikerélményhez juttatás