Diszgráfia kiértékelő lap
rendezetlen íráskép
- rossz a ceruzafogása
- lassú az írás (másoláskor gyakran felnéz és 2-3 betűnként írja le a szavakat / szöveget)
- diktáláskor sokat gondolkodik a hallott hangok betű formáján
- hosszú-rövid mássalhangzópárokat rosszul írja
- hosszú-rövid magánhangzópárokat rosszul írja
- mondat elejét kisbetűvel írja
- tulajdonneveket kisbetűvel írja
- mondatvégi írásjeleket nem teszi ki, vagy hibásan írja
- mondatközi írásjeleket nem teszi ki, vagy hibásan írja
- elválasztásban hibázik
- mássalhangzótörvényeknél hibázik (részleges hasonulás – pl.: fogkefe helyett fokkefe, színpad helyett szímpad, teljes hasonulás – pl.: ezzel helyett ezvel, anyja helyett annya, összeolvadás – pl.: játszik helyett jáccik)
- a hagyományos írásmód megkülönböztetése és használata különösen nehéz (régies családnevek)
- szavak végén az ó – ő rövid
- toldalékolási hibák
- betűkihagyások
- betűbetoldások
- betűcserék
- szótagok kihagyása
- szótagok duplázása
- magánhangzókról az ékezet lehagyása
- kétjegyű mássalhangzóból az egyik betűt kihagyja
- a toldalékot a szótól külön írja le
- összetett szavakat külön ír le
- betűket fordítva írja le (pl.: tükörírás)
- a szavakat nem választja el, egybeír mindent
- a szavak végét, vagy a szótagokat elhagyja, mondatoknál több szó is hiányozhat
- a nyelvtani szabályok megértése és alkalmazása nehézséget jelent
Ha a felsoroltak közül 5 vagy annál több tünet előfordul gyermekénél, javaslom szakember (gyógypedagógus, Nevelési Tanácsadó / Pedagógiai Szakszolgálat / Szakértői Bizottság) felkeresését! A gyermek képességeihez alkalmazkodó diszgráfia terápiával a nehézségek könnyebben leküzdhetők. 🙂