Az értelmileg akadályozottak

     Az értelmileg akadályozottak (korábbi nevén értelmi fogyatékosság, mentális retardáció) értelmi képességei jóval az átlag alatt vannak (alacsony intelligenciaszint), és valamilyen veleszületett / szülés közben / szülés után bekövetkezett károsodás miatt sérült a központi idegrendszerük.

     Mivel az értelmileg akadályozottak intellektuális teljesítménye igen alacsony (IQ 70 alatt), az intelligencia minden szintje érintett: kognitív (figyelem, emlékezet, gondolkodás), motoros (mozgás), szociális, kommunikációs (nyelvi készségek, beszéd), kreatív, orientációs (tájékozódás) képességek.

Az intelligencia-szintek

  • 85 IQ felett – “normál övezet”
  • 70-84 IQ – “határeset”
  • 50-69 IQ – tanulásban akadályozottak (korábban enyhe értelmi fogyatékosok)
  • 35-49 IQ – középsúlyosan értelmileg akadályozottak
  • 20-34 IQ – súlyosan értelmileg akadályozottak
  • 19 IQ alatt – legsúlyosabban értelmileg akadályozottak

Középsúlyosan akadályozottak

  • az elvont fogalmakat nem értik, gondolkodásuk konkrét szinten megreked és az absztrakt gondolkodás nem alakul ki
  • kevés személyt, feltűnő színeket, állatfajokat felismernek
  • figyelmük gyenge és nem kitartó
  • érzelmi életük labilis
  • hangulatkitörések jellemzik
  • nincs erkölcsi értékük
  • bosszúvágy és káröröm felismerhető
  • utánzással elsajátítható mesterségek megtanulására képesek (amelyek nem igényelnek fogalmakban való gondolkodást)
  • mozgásfejlesztéssel sokat fejlődhetnek a gyerekek
  • a sikeres tanulás feltételei: lassú tanulási tempó, figyelem folyamatos fenntartása, manipulatív eszközök alkalmazása (kézzel fogható, finommotorikát is fejlesztő eszközök), gyakori ismétlés

Súlyosan akadályozottak

  • fogalmak, emlékképek, színérzék, színismeret teljesen hiányoznak
  • számolni nem tudnak
  • hiányzik az érdeklődés és a figyelem
  • hangulatviláguk elég csekély
  • gyakran halmozottan akadályozottak (az értelmi sérülés együtt jár mozgássérüléssel, látássérüléssel, hallássérüléssel)

Legsúlyosabban akadályozottak

  • néhány szó erejéig beszélnek
  • teljes körű ápolásra szorulnak
  • vegetatív állapotok jellemzik őket (pl.: éhség, szomjúság)
  • gyakran mozgásképtelenek

A középsúlyosan akadályozottak képezhetőek (értelmileg akadályozottak intézményében), a súlyosan akadályozott gyerekek és felnőttek pedig folyamatosa gondozásra és ápolásra szorulnak.