Intelligencia tesztek
Az intelligencia a gyermekek összetett képességrendszere, amely lehetővé teszi különböző problémák megoldását és a környezetbe való sikeres beilleszkedést, alkalmazkodást. Az intelligencia lehetővé teszi, hogy a gyerek racionálisan gondolkodjon (ésszerűen viselkedjen) és eredményesen bánjon a környezetével.
Bender A és Bender B teszt – a vizuomotoros koordináció vizsgálata
A Bender tesztek segítségével vizsgálható a tér- és formaészlelés, valamint a mozgásképesség. A grafomotoros teljesítmény az életkor és a gyakorlás függvénye. Egyenletes fejlődés esetén az értelmi fejlettség és a vizuo-motoros koordináció szintje szinkronban van. De ne aggódjunk, ha a gyerek nem tudja megoldani a feladatokat, mert ez nem feltétlen jelent alacsonyabb értelmi szintet.
Bender A próba: (4-6 éves gyermekek részére)
A sorozat 10 kis ábrából áll. Az első „A” jelet visel, a többi 1-9-ig van számozva. Minden táblán egy ábra van, ezt kell lemásolni a. A munkához 21×15 cm-es papírlapot adunk a gyereknek, amelyeket előre megszámozunk. Csak grafitceruzát lehet használni. Ha rontott a gyermek, újra kell kezdenie a rajzolást.
Bender B próba: (6-12 éves gyermekek részére)
A próba megoldása során különböző mértani ábrákat kell lemásolni. Pontok, vonalak alkotnak szögeket és alakzatokat, szokatlan elrendezésben.
Frostig-teszt – a vizuális percepció (észlelés) vizsgálata
A Frostig-teszt vizsgálataiból megállapíthatjuk, hogy a percepció (észlelés) fejlődésének zavarai és a tanulási nehézségek között szoros kapcsolat van. A teszt 4-7 éves gyerekek egyéni és csoportos vizsgálatára alkalmas. A tesztfelvételi idő életkortól függően kb. 30-45 perc, mely 5 részből áll:
1. szem-kéz koordináció
– látási és mozgási ingerek összerendeződése, illetve az ehhez kapcsolódó tevékenységek: rajzolás, írás, fogás, labdadobás, elkapás, futás kivitelezése
2. alak-háttér percepció
– szavak felismerése a mondaton belül, tájékozódás a könyvekben
3. alak állandóság
– egy tárgy, ábra formájának észlelése, geometrikus formák felismerése
4. térbeli helyzet
– tárgy téri elhelyezkedése és iránya, tájékozódás saját testen és térben, térbeli helyzet felfogása (alatt, mellett, közel, távol stb.)
5. térbeli viszony
– két vagy több tárgy helyzete önmagához, tárgyak egymáshoz való kapcsolata, olvasáskor a betűk sorrendje
A vizuális észlelés fejlődése a környezettel szoros összhangban megy végbe. Azoknál a gyermekeknél, akiknek több vizuális tapasztalatszerzésre van lehetőségük, gyorsabban fejlődnek ki a kognitív sémák (emlékezet, figyelem, gondolkodás, érzékelés).