A részképességzavarok a tanulási zavarok egyik alcsoportjába tartoznak, amely az észlelés, mozgás, nyelv, emlékezet, figyelem, gondolkodás folyamatainak hiányos működése (az agyi funkciók hibás működése) következtében lép fel.
Iskolai teljesítményzavarok
- Diszlexia (olvasási zavar)
- Diszgráfia (írási zavar)
- Diszkalkúlia (számolási zavar)
Nyelvi és emlékezeti zavarok
- Megkésett beszédfejlődés
- Fejlődési diszfázia (a beszéd elsajátításának nehézsége)
- A pöszeség és dadogás egyes formái
Szociális viselkedési zavarok
- Figyelemzavar
- Hiperaktivitás
Kognitív funkciók
A gyermek megismerő tevékenysége az érzékszervekből érkező információ (látás, hallás, tapintás) feldolgozására épül.
I. Észlelés (percepció)
- Passzív és aktív kinesztetikus (mozgás) észlelése
- Térészlelés (testtudat, térbeli viszonyok, téri tájékozódás)
- Időészlelés (sorrendiség, tájékozódás)
- Vizuális (látási) észlelés
- Auditív (hallási) észlelés
- Taktilis (tapintási) észlelés
II. Figyelem
- Koncentráció (mennyire képes figyelmét egy dologra összpontosítani)
- Terjedelem (hány különböző dologra tud figyelni)
- Tartósság (mennyi ideig tartható fenn a figyelme)
- Átkapcsolhatóság (tudja-e figyelmét egyik dologról a másikra átváltani)
- Megosztás (több dologra egyidejűleg figyelni)
A) Spontán figyelem (vizuális, auditív)
B) Irányított figyelem
- Vizuális
- Auditív
- Taktilis
- Kinesztetikus
- Térészlelési
- Időészlelés
III. Emlékezet (rövid és hosszú távú)
- Vizuális
- Auditív
- Taktilis
- Mozgásos
- Térbeli
- Időbeli
IV. Gondolkodás
A) Fogalomalkotó gondolkodás
- Összehasonlítás
- Összefüggések felfedezése
- Tárgy és tulajdonság felfedezése, összefüggése
- Rész-egész funkció összefüggése
- Általánosítás
- Konkretizálás
B) Érzékelő és cselekvéses gondolkodás
- Analízis
- Szintézis
- Összehasonlítás
C) Oksági gondolkodás
D) Analógiás gondolkodás
E) Logikus gondolkodás (következtetések)
F) Problémamegoldó, kreatív gondolkodás
Mozgás
I. Nagymozgás
- Alapvető természetes mozgásminták (mászás, gurulás, járás, futás, ugrás stb.)
- Térbeli, időhöz alkalmazkodó mozgásminták (dobás, elkapás, húzás stb.)
- Egyensúly (statikus, dinamikus)
- Kreatív mozgások, pantomimika
II. Finommozgás
- Manuális kézügyesség (önkiszolgálás, célzott mozgások, ujjak mozgékonysága)
- Ábrázoló készség (formázás, képalakítás)
- Grafomotoros készség (íráselemek, betűelemek írása)
Beszéd
I. Beszédprodukció
A beszédprodukció az a folyamat, amely a megszólalás szándékától a kiejtésig vezet.
II. Beszédészlelés, beszédmegértés
Összetett folyamat, amely során az ember képes értelmezni a beszélt nyelvben használt hangokat.
- Auditív differenciálás (hallási megkülönböztető képesség)
- Auditív diszkrimináció (a hallással kapcsolatos lényegkiemelő képesség)
- Beszédhang analízis (hangok, fonémák észlelése, értelmezése)
- Szó és mondatértelmezés
Szociális érettség
I. Önkiszolgálás
Önellátás (étkezés, öltözködés-vetkőzés, tisztálkodás, WC használat)
- Szülőről leválás idegen helyzetben
- Szabálytudat
- Fegyelem, önkontroll
- Türelem
- Önálló feladatvégzés
- Feladattudat, feladattartás, teljesítmény-motiváció
- Monotónia tűrés
II. A társas viselkedés szabályainak elsajátítása
- Kortárs közösségekbe beilleszkedés képessége
- Közösség szabályainak elfogadása
- Kompromisszum készség
- Konfliktus kezelési technikák elsajátítása
- Érzelmi intelligencia
- Metakommunikáció