Részképességzavarok – Figyelemhiányos hiperaktivitás zavarra utaló tünetek
Nagyon ügyes a nagymozgásokban vagy éppen ellenkezőleg, a nagymozgása összerendezetlen
- Állandóan rohangál, ugrál, felmászik mindenhova
- Vakmerő, nem fél semmitől, nincs veszélyérzete
- Gyakran megsérül
- Úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
- Nehezen követi az utasításokat
- Nehezen fogadja el a szabályokat
- Nem szeret társaival játszani
- Figyelme csapong, könnyen elterelődik
- Nehezen tud egyhelyben ülni, állandóan nyüzsög
- Nem tud várni, azonnal akar mindent
- Hamar ráun a játékokra, és gyakran váltogatja őket
- Ha valamilyen kívánsága nem teljesül azonnal, indulatosan reagál (pl.: agresszió, sírás, dühroham)
- Állandóan beszél
- Nem lehet egyedül hagyni, igényli a felügyeletet, a felnőtt jelenlétét
- Nem szeret rajzolni
- Sokszor veszíti el a játékait
Érdemes szakemberhez fordulni, ha a tünetek közül legalább hatot tapasztalnak gyermekükön, melyek legalább fél éven át fennállnak!
Mozgás; motórium zavarra utaló jelek
- A 2 testfél összehangolt működése nehézkes (pl.: páros lábbal ugrás)
- Mozgásos asszimetria (az egyik végtag feltűnő ügyetlensége)
- Motoros ügyetlenség (pl.: lépcsőn járás, akadály átlépése / átugrása)
- Testtartás problémái (pl.: túl feszes, görcsös tartás vagy túlzottan petyhüdt végtagok)
Finommotoros koordináció zavarra utaló jelek
- Cipőkötés, gombolás gondot okoz
- Vágás, gyurmázás, gyöngyfűzés, hajtogatás problémát okoz
- Görcsös ceruzafogás
- Nem ismeri az ujjait
Dominancia zavara (a gyermek jobb vagy bal kezessége)
- Keresztezett dominancia
- Kevert dominancia
- Kétoldaliság
Lateralitás zavara (oldaliság)
- Kialakulatlan testséma
- Bizonytalanság a bal-jobb fogalmával kapcsolatban
- Iránycsere
- Soralkotás jobbról balra történik
Beszéd zavarai
- Megkésett beszédfejlődés
- Elhúzódó beszédhibák (pl.: pöszeség, hangzócserék, elmosódott artikuláció, motyogás, hadarás)
- Szegényes szókincs (pl.: tőmondatok használata, kevés ige használata)
- Túlzott bőbeszédűség
- Diszgrammatikus beszéd (toldalékok helytelen használata)
- Névutók hiánya
- Mese és vers tanulása nehézkes
Hallási percepció (észlelés) zavarai
- Rosszul értelmezi a hallási ingereket (pl.: zöngés-zöngétlen hangok keverése, rövid-hosszú hangok keverése, gyakran visszakérdez, bizonytalan abban, hogy mit hallott)
Vizuális percepció (észlelés) és emlékezet zavarai
- Bizonytalan formafelismerés
- Irány szerinti tájékozódás nehézsége (pl.: egy irányba néző dolgok felismerése)
A tünetek fennállása esetén rendkívül fontos a gyermekek fejlesztése és jövőjük érdekében a korai szűrés! A tanulási zavar kialakulása szempontjából veszélyeztetett gyermekek számára fontos a szakemberek mihamarabbi felkeresése a prevenció/megelőzés sikeressége érdekében!