Részképességzavarok – 2. rész

Részképességzavarok – Figyelemhiányos hiperaktivitás zavarra utaló tünetek

  • Nagyon ügyes a nagymozgásokban vagy éppen ellenkezőleg, a nagymozgása összerendezetlen
  • Állandóan rohangál, ugrál, felmászik mindenhova
  • Vakmerő, nem fél semmitől, nincs veszélyérzete
  • Gyakran megsérül
  • Úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
  • Nehezen követi az utasításokat
  • Nehezen fogadja el a szabályokat
  • Nem szeret társaival játszani
  • Figyelme csapong, könnyen elterelődik
  • Nehezen tud egyhelyben ülni, állandóan nyüzsög
  • Nem tud várni, azonnal akar mindent
  • Hamar ráun a játékokra, és gyakran váltogatja őket
  • Ha valamilyen kívánsága nem teljesül azonnal, indulatosan reagál (pl.: agresszió, sírás, dühroham)
  • Állandóan beszél
  • Nem lehet egyedül hagyni, igényli a felügyeletet, a felnőtt jelenlétét
  • Nem szeret rajzolni
  • Sokszor veszíti el a játékait

Érdemes szakemberhez fordulni, ha a tünetek közül legalább hatot tapasztalnak gyermekükön, melyek legalább fél éven át fennállnak!

Mozgás; motórium zavarra utaló jelek

  • A 2 testfél összehangolt működése nehézkes (pl.: páros lábbal ugrás)
  • Mozgásos asszimetria (az egyik végtag feltűnő ügyetlensége)
  • Motoros ügyetlenség (pl.: lépcsőn járás, akadály átlépése / átugrása)
  • Testtartás problémái (pl.: túl feszes, görcsös tartás vagy túlzottan petyhüdt végtagok)

Finommotoros koordináció zavarra utaló jelek

  • Cipőkötés, gombolás gondot okoz
  • Vágás, gyurmázás, gyöngyfűzés, hajtogatás problémát okoz
  • Görcsös ceruzafogás
  • Nem ismeri az ujjait

Dominancia zavara (a gyermek jobb vagy bal kezessége)

  • Keresztezett dominancia
  • Kevert dominancia
  • Kétoldaliság

Lateralitás zavara (oldaliság)

  • Kialakulatlan testséma
  • Bizonytalanság a bal-jobb fogalmával kapcsolatban
  • Iránycsere
  • Soralkotás jobbról balra történik

Beszéd zavarai

  • Megkésett beszédfejlődés
  • Elhúzódó beszédhibák (pl.: pöszeség, hangzócserék, elmosódott artikuláció, motyogás, hadarás)
  • Szegényes szókincs (pl.: tőmondatok használata, kevés ige használata)
  • Túlzott bőbeszédűség
  • Diszgrammatikus beszéd (toldalékok helytelen használata)
  • Névutók hiánya
  • Mese és vers tanulása nehézkes

Hallási percepció (észlelés) zavarai

  • Rosszul értelmezi a hallási ingereket (pl.: zöngés-zöngétlen hangok keverése, rövid-hosszú hangok keverése, gyakran visszakérdez, bizonytalan abban, hogy mit hallott)

Vizuális percepció (észlelés) és emlékezet zavarai

  • Bizonytalan formafelismerés
  • Irány szerinti tájékozódás nehézsége (pl.: egy irányba néző dolgok felismerése)

A tünetek fennállása esetén rendkívül fontos a gyermekek fejlesztése és jövőjük érdekében a korai szűrés! A tanulási zavar kialakulása szempontjából veszélyeztetett gyermekek számára fontos a szakemberek mihamarabbi felkeresése a prevenció/megelőzés sikeressége érdekében!