A gondolkodás fejlesztésénél fontos a manipulálás (konkrét tárgyakkal történő cselekvés) és a sok gyakorlás, mert ezeknek a gyermekeknek nehéz a gondolati síkon való műveletvégzés (nem tudnak átvitt értelemben gondolkodni).
Az iskolai feladatok megoldásához is mindig használjunk eszközöket (pl.: számoláshoz korongokat, pálcikákat, ceruzákat – irányok gyakorlásához színes karkötőket).
A tárgyi tevékenykedések közben jelentkező problémák megoldása fokozatosan függetlenedik a cselekvéstől, és a szavakban történő kifejeződésen keresztül vezet a képzeletben történő megoldások kereséséhez, a gondolkodáshoz.
Fejlesztési célok:
- a gondolkodás fejlesztéséhez fontos, hogy a gyermekek megismerjék önmagukat és kialakuljon az én tudatuk
- környezetük megismerése (lakóhely, szokások)
- el tudjanak igazodni környezetükben
- tudjanak alkalmazkodni környezetükhöz, a változásokhoz
- elemi fogalomrendszer kialakítása (nevek, színek, számok, formák, használati tárgyak), ezen ismeretek rendszerezése
- egyszerű problémamegoldási módszerek megismerése és elsajátítása, alkalmazása (kommunikációs problémáikra)
Fejlesztési feladatok, játékok
- főfogalom alá rendelés (pl.: járművek közül a levegőben közlekedők kiválogatása, ételek közül a zöldségek kiválogatása)
- különbségek megfigyelése (pl.: 2 hasonló formájú betű közötti különbségek írásban -b/d és hangzásban – g/k)
- változás megfigyelése (pl.: szoba megfigyelése után megállapítani mi változott)
- logikai összefüggések megfigyelése (pl.: logikai készletből kiválogatjuk a piros/nagy/lyukas formákat és a gyermek állapítsa meg a szabályt; alkothatunk sorozatot is, melyet folytasson a gyermek)
- analizáló – szintetizáló képesség fejlesztése
- hiányok pótlása: szimmetria, rész-egész viszony (pl.: ábrák átmásolása – rajzok kiegészítése)
- általánosítás, konkretizálás
- analógiás gondolkodás fejlesztése (pl.: tárgyak, járművek, ételek közötti hasonlóságok felismerése)
- téri tájékozódás fejlesztése
- idői tájékozódás fejlesztése
- testfogalom fejlesztése
- szám- és mennyiségfogalom fejlesztése
- társadalmi szokások, elemi szabályok megismertetése (pl.: viselkedés az óvodában/iskolában, utcán, áruházban, játszótéren – szituációs játékokkal gyakorolhatjuk)
- hangulatok, érzelmek felismertetése (pl.: kommunikációs játékok; szituációk)
- kreatív gondolkodás, képzelet fejlesztése (pl.: mesealkotás, festés, gyurmázás)
A Képességfejlesztés, Mozgásfejlesztés, Diszlexia-diszgráfia és a Diszkalkúlia kategória alatt találtok fejlesztő ötleteket, játékokat, feladatokat mindegyik képesség fejlesztésére! 🙂