A képességek fejlődése

A MOTOROS, KOGNITÍV, NYELVI ÉS SZOCIÁLIS KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE

A manipuláció fejlődése

  • 3 hónapos korig gátolja a megkapaszkodási reflex, ez kb. 12 hetes kortól gátlás alá kerül (pl.: játszik a kezébe adott csörgővel)
  • 4-8 hónapos kor között először a saját kezével játszik, majd kinyúl a tárgy felé megérinti
  • 4-5 hónaposan megragadja a tárgyakat, közelíti, távolítja, rázza
  • 6 hónaposig markolászás, seprő mozgás, rázás, forgatás, ejtés – a megragadott tárgyakat szájhoz viszi, a mozgást szemmel követi – több érzékszervi modalitásban (hallás, látás, ízlelés, szaglás, tapintás) is megpróbál tapasztalatokat szerezni
  • 7 hónaposan beindul a kétkezes manipuláció – két tárgy összeütése, kézváltás – önálló felülés
  • 8-9 hónaposan a fogás ujjhegyekre tevődik át – csipeszfogás, precíziós fogás alakul ki – a kéz és a tárgy közötti kapcsolat sokrétűvé fejlődik – sokáig foglalkoztatja egyfajta tevékenység – fejlődnek az idegvégződések is
  • 11-12 hónapos kortól a mozdulatok egyre bonyolultabbá, differenciáltabbá válnak – növekszik a figyelem-koncentráció, mozgáskoordináció

A beszéd fejlődése

  • 1 hónap: hangra összerezzen, differenciálatlan sírás
  • 2 hónap: különböző hangokat ad
  • 3 hónap: hang irányába tekint, gügyög
  • 6 hónap: sok hangzót használva gagyog, hangosan nevet
  • 9 hónap: nevére figyel, ciklizál, tiltást érti
  • 12 hónap: halandzsa beszéd, sok szót ért
  • 18 hónap: 15-20 szót használ, utánoz
  • 24 hónap: szavakat kapcsol, kb. 50 szót használ
  • 3 év: szavakat összefűz, sok szót használ
  • 4 év: folyékonyan beszél

Kognitív fejlődés

  • 1 hónap: 20 cm-re tárgyat fixál
  • 2 hónap: tárgyat 90 fokban követ
  • 3 hónap: azonnal fixál, 180 fokban követ, kezében fogott tárgyra néz
  • 6 hónap: tárgyat ütögeti, rázza, ha leejti utánanéz
  • 9 hónap: két tárggyal játszik, gesztust utánoz
  • 12 hónap: funkcionális játék, körformát helyére tesz, letakart játékot megtalál
  • 18 hónap: pakolászás, szimbolikus játék
  • 2 év: szimbolikus játék babával, eldugott tárgyat megtalál
  • 3 év: épít, játszik, rajzol, teljes tárgyi állandóság alakul ki
  • 4 év: minta után 5 kockából kaput épít
  • 5 év: emberrajza jól felismerhető, 10-ig számol

Pszichoszociális fejlődés

  • emocionális fejlődés: az emóciók már csecsemőkorban is jelen vannak és bizonyos reakciókat váltanak ki
  • szocializálódás: első állomása az anyához való ragaszkodás
  • alkalmazkodóképesség:  1-3 éves kor közötti korszakot jellemzi a függetlenségért való megnyilatkozás éppúgy, mint a családhoz való ragaszkodás
  • 3 éves kor körül tudja a nevét, nemét, szobatiszta, ekkor kezdődik a miért korszak
  • 4 éves kor körül gyakoriak a félelmek
  • 5 éves korban egyre inkább együttműködő, közös játékban részt vesz

A növekedés és fejlődés mérföldkövei egyénenként eltérőek lehetnek a gyermekek genetikai és etnikai jellemzőitől függően. Ezért a fejlődés-növekedés mértékét és dinamizmusát minden gyermek esetében csak saját magához lehet viszonyítani. Ehhez folyamatos ellenőrzés szükséges.