A kognitív képességek; észlelés, érzékelés fejlesztése
Ha a környezeti hatások, ingerek észlelésénél, érzékelésénél komoly probléma van, akkor valamilyen biológiai károsodás történhetett az érzékszervben, az érzőideg mentén és az ingereket feldolgozó agyi központokban. Gyakran rontja a teljesítményt a meglassúbbodott pszichés tempó és az aktivációs szint ingadozása (az ébrenlétnél és az alvásnál is vannak problémák, az érzelmi állapot ingadozó, kiszámíthatatlan). Gyakori a figyelem és a motiváció gyengesége. Az súlyosabb, több területen jelentkező érzékelési – észlelési zavarok mögött rejlő okok feltérképezéséhez forduljunk szakemberekhez (gyógypedagógus mellett szemész, audiológus, neurológus vizsgálatai).
Fejlesztési célok, feladatok
- érzékleti – észleleti (érzékszerveik útján) tapasztalatok szerzésével az önmagukról és környezetükről való ismereteik bővülése
- a gyermekek önmagukról és környezetükről való ismereteinek bővítése (pl.: könyvek, játékok segítségével)
- a motivációs kedv erősítése (pl.: tanulásnál/otthoni feladatokban a sikerélmény erősítése)
- mozgásfejlesztés keretein belül az észlelés és érzékelés mozgásos feltételeinek javítása (kóros reflexek leépítése, megszüntetése – manipuláció, kézügyesség fejlesztése – szemfixálás (tárgykövetés) elősegítése)
- az érzékelési – észlelési területek fejlesztése: látás, hallás, bőrérzékelés (tapintás, hő- és fájdalomérzékelés), szaglás, ízlelés, egyensúlyérzékelés, kinesztetikus/mozgásos érzékelés, testérzékelés, térérzékelés, az idő érzékelése
Az fejlesztés elengedhetetlen része az észlelési figyelem fejlesztése
- a gyermek fejlettségi szintjének megfelelő mennyiségű és minőségű inger biztosítása
- felkeltsük a gyermekek figyelmét, hogy az ingerek felé forduljanak
- a gyermekek el tudják különíteni a lényeges és lényegtelen ingereket
- az érzékelések és észlelések értelmezésének elősegítése az aktuális fejlettségi szintnek megfelelően
- a gyermek össze tudja kapcsolni a különböző érzékelési területeket
- az érzékelési és mozgási folyamatok összerendeződésének elősegítése