Az észlelés, érzékelés fejlesztése

A kognitív képességek; észlelés, érzékelés fejlesztése

Ha a környezeti hatások, ingerek észlelésénél, érzékelésénél komoly probléma van, akkor valamilyen biológiai károsodás történhetett az érzékszervben, az érzőideg mentén és az ingereket feldolgozó agyi központokban. Gyakran rontja a teljesítményt a meglassúbbodott pszichés tempó és az aktivációs szint ingadozása (az ébrenlétnél és az alvásnál is vannak problémák, az érzelmi állapot ingadozó, kiszámíthatatlan). Gyakori a figyelem és a motiváció gyengesége. Az súlyosabb, több területen jelentkező érzékelési – észlelési zavarok mögött rejlő okok feltérképezéséhez forduljunk szakemberekhez (gyógypedagógus mellett szemész, audiológus, neurológus vizsgálatai).

Fejlesztési célok, feladatok

  • érzékleti – észleleti (érzékszerveik útján) tapasztalatok szerzésével az önmagukról és környezetükről való ismereteik bővülése
  • a gyermekek önmagukról és környezetükről való ismereteinek bővítése (pl.: könyvek, játékok segítségével)
  • a motivációs kedv erősítése (pl.: tanulásnál/otthoni feladatokban a sikerélmény erősítése)
  • mozgásfejlesztés keretein belül az észlelés és érzékelés mozgásos feltételeinek javítása (kóros reflexek leépítése, megszüntetése – manipuláció, kézügyesség fejlesztése – szemfixálás (tárgykövetés) elősegítése)
  • az érzékelési – észlelési területek fejlesztése: látás, hallás, bőrérzékelés (tapintás, hő- és fájdalomérzékelés), szaglás, ízlelés, egyensúlyérzékelés, kinesztetikus/mozgásos érzékelés, testérzékelés, térérzékelés, az idő érzékelése

Az fejlesztés elengedhetetlen része az észlelési figyelem fejlesztése

  • a gyermek  fejlettségi szintjének megfelelő mennyiségű és minőségű inger biztosítása
  • felkeltsük a gyermekek figyelmét, hogy az ingerek felé forduljanak
  • a gyermekek el tudják különíteni a lényeges és lényegtelen ingereket
  • az érzékelések és észlelések értelmezésének elősegítése az aktuális fejlettségi szintnek megfelelően
  • a gyermek össze tudja kapcsolni a különböző érzékelési területeket
  • az érzékelési és mozgási folyamatok összerendeződésének elősegítése