Az érzékelések fejlesztése
verbális érzékelés (beszéd)
- auditív (hallási) érzékelés
- vizuális (látási) érzékelés
- taktilis (tapintásos) érzékelés
- motoros (mozgásos) érzékelés
- kinesztetikus (testmozgásos) érzékelés
Az érzékelések fejlesztése érzékszerveink különböző csatornáin keresztül történik, melyekre az alábbi felsorolásban találtok néhány példát, játékos gyakorlatot. 🙂
1. Auditív – kinesztetikus érzékelés
- a gyermek azokba a körökbe léphet, amilyen színt hallott / azokra a betű-, vagy számkártyákra léphet, melyeket hallotta
- számok, betűk levegőbe rajzolása, melyeket hallott a gyermek
2. Auditív – taktilis érzékelés
- a gyermeknek meg kell érintenie azt a testrészt, játékot, tárgyat, melyet hallott
3. Auditív – vizuális érzékelés
- TÁ-TI-TI ütemek hallás utáni képének kiválasztása
- értelmetlen hangsorok kapcsolása tárgyakhoz – amelyik hangsort hallja a gyermek, azt a játékot kell megkeresnie (OPE = labda, ABI = üveggolyó, ERU = babzsák)
- színeket mondunk – játék előtt mindegyik színhez megbeszélünk egy gyakorlatot, melyeket a gyermek elvégez (pl.: piros = célba dobás üveggolyóval, sárga = labdázás, kék = kúszás a falig)
4. Auditív – motoros érzékelés
- jobbra gurulásnál állatneveket kell mondania a gyermeknek, balra gurulásnál pedig gyümölcsöket
- csukott szemmel hangkövetés, akadályok kikerülése
- hangszerek megszólaltatása után a gyermeknek ki kell találnia a hangszer nevét és, hogy honnan, melyik irányból hallotta a hangot
5. Vizuális – taktilis, kinesztetikus érzékelés
- látott betűk, számok megformálása gyurmából
- látott tárgyak megkeresése tapintással
6. Vizuális – auditív érzékelés
- mondóka mondása közben jelzésünkre (kéz emelése, leengedése) a gyermek hangosabban, halkabban beszél
- színekhez fogalmak rendelése: babzsákokon, karikákba szökdelés közben zöldnél hangszerek, pirosnál bútorok, sárgánál tanszerek gyűjtése
7. Vizuális – taktilis érzékelés
- egy kép, betű tenyérre rajzolása (vagy egy másik gyermek hátára)
- bemutatott alakzat megkeresése csukott szemmel (pl.: logikai készlet, szivacs / műanyag számok, betűk)
8. Vizuális – motoros érzékelés
- tenyér- és talplenyomatokkal adjunk meg a gyermeknek egy mozgássort, melyet le kell szökdelnie
9. Taktilis – motoros érzékelés
- betűk, számok letapogatása, majd lerajzolása
- a gyermek hátára rajzoljunk betűket, számokat, formákat, melyet ő is lerajzol
10. Taktilis – auditív érzékelés
- a gyermek testére rajzoljunk mintákat, melyekre ő egy megbeszélt hangadással válaszol (pl.: egyenes vonalnál „ó” hang kiejtése, hullámvonalnál „i-á” hang ejtése)
- csukott szemmel állatok kitapogatása, majd a gyermek utánozza a kitalált állat hangját
11. Taktilis – verbális érzékelés
- letapogatott tárgyak, betűk, számok megnevezése
12. Kinesztetikus – motoros érzékelés
- a gyermeket egy kendővel, vagy ugrókötéllel irányítjuk (melyet mindketten erősen tartunk)