JÁTÉKOK ÉSZLELÉS-ÉRZÉKELÉS FEJLESZTÉSÉRE
Milyen színű?
A játékhoz szükséges eszközök: fekete flanelldarab, különböző színű textildarabok (apróra vágva), fehér kréta vagy fehér cérna.
Tegyük gyermekünk elé a fekete flanelldarabot, melyre krétával (vagy cérnával) rajzoljunk (a gyermek is rajzolhat) különböző tárgyakat, ételeket, állatokat, növényeket. Ezután a gyermek kiválasztja a színes flanelldarabokból a körvonalokhoz, mintákhoz illő színeket és „kiszínezi” a képeket.
Színcápa
Csoportos játék; húzzunk 2 párhuzamos vonalat egymástól kb. 3 méter távolságra és a vonalak közöttö terület lesz a „tenger”, melyben egy „cápa” úszkál. Kiválasztunk egy gyermeket, aki a „cápa” lesz, a többi gyermek az egyik vonal mögött áll. A „cápa” elkiáltja magát, hogy pl.: Jöhetnek a kékek! – ekkor mindenki átfut a túloldalra, és a „cápa” igyekszik megfogni őket. Akin a mondott színből van valami ruhadarab, nyugodtan átsétálhat, mert nem fogható meg. Ezután más színt mondva folytatódik a játék (pl.: Jöhetnek a barna hajúak!). Akit megfogott, ő lesz a következő cápa.
Adó-vevő játék
Az egyik játékos lesz az „adó“, ő álljon a másik játékos a „vevő“ háta mögé, és rajzoljon egy nagyméretű betűt a hátára. A „vevő“ feladata, hogy felismerje a betűt. Ha a „vevő“ nem tudta kitalálni a feladványt, akkor az „adó“ írja fel ismét. Ha a „vevő“ megfejtette a feladványt, akkor cseréljenek szerepet. Ha ez már jól megy, akkor nehezítsünk a feladaton, és rövid szavakat, számokat, képeket is rajzolhatunk.
Hová lépsz?
Csoportos játék; a gyermekek felállnak egymás mögé egy vagy két sorban, és mindenki leveszi a cipőjét, zokniját. Ezután mindenki az előtte álló vállára helyezi a kezét, behunyja szemét, és a sor a játékvezetővel indul. Végigmegy egy nem túl hosszú, változatos felszínű útvonalon (lombavar, homok, moha, gyep, csupasz talaj, szivacs játékok). A játék végén a gyermekek megnevzik, hogy mire léptek, mit éreztek a lábukkal. Előtte felhívjuk a gyermek figyelmét, hogy most mindenki a lábával fog elsősorban érzékelni, és hogy nem kell félni.
Denevér-lepke
Csoportos játék; egy játékos bekötött szemmel a denevért, 3-4 játékos pedig a lepkét személyesíti meg. A többiek körben állva a játékteret határolják el. Ha a bekötött szemű játékos „denevért“ kiált, a lepkéknek hangos „lepkével“ kell valászolniuk. A „denevér“ feladata, hogy csak a hangok alapján tájékozódva fogja meg a lepkéket.