MEMÓRIAFEJLESZTŐ JÁTÉKOK
Mozgásos Emlékezet
Mozgássor utánzása
A szülő mozgássorozatokat mutat vagy mond a gyermeknek (2-3 mozgás, majd fokozatosan lehet növelni). Célszerű kétszer is elmondani a feladatot. Mozgások: ugrálás páros lábbal/egy lábbal, tapsolás egy oldalon, csettintés, kopogás, dobbantás, labda feldobása-elkapása, labdapattogtatás egy oldalon/mindkét oldalon, plüssállat elhelyezése az asztal alatt-fölött-mellett stb. Tevékenységek: Mondj 3 piros/fán termő gyümölcsöt!, Rajzolj 4 „b” betűvel kezdődő zöldséget!, Keress olyan játékokat, tárgyakat, melyekben van „a” betű! Nehezíteni lehet például úgy, hogy az egyik gyakorlatot jobb kézzel végzi és 5-ször, a másikat bal kézzel és 3-szor, a harmadikat pedig mindkét lábbal 9-szer.
Vizuális (Látási) Emlékezet
Játékok sorrendje
A szülő letesz egymás mellé különböző játékokat, majd a gyermekkel közösen elmondják a játékok nevét, pár perc után a gyermek becsukja a szemét, a szülő pedig megváltoztat valamit a játékok sorrendjén (felcseréli a sorrendet, új játékot tesz be, elvesz egyet stb.). A gyermek megpróbálja kitalálni, mi változott a sorrenden. A játékot úgy lehet nehezíteni, hogy az összekeverjük a tárgyakat, a gyermek pedig tegye helyes sorrendbe azokat, illetve keverjük a figurákat más játékok közé és onnan kell kiválogatni a megfelelő figurákat. Színek szerint is nehezíthetünk, ha vannak hasonló színű játékaink különböző színekben 🙂
Alakzatok kirakása
A szülő színes pálcikákból kirak egy embert, állatot, virágot, autót, tárgyat stb., melyet a gyermek megfigyel és néhány perc utána ő is megpróbálja kirakni a látott alakzatot. (Ezt bármilyen építőjátékkal is játszhatjuk, a lényeg, hogy kezdetben kevés elemből álljon és egyszerű legyen a forma.)
Játékok – képek megfigyelése
A szülő mutat a gyermeknek kb. 10 db játékot/plüsst/képet, majd a gyermek
- kiválasztja kb. 15-20 játékból/képből a látottakat
- felsorolja a látott dolgokat
- a látott sorrendben mondja el a tárgyakat/képeket.
Kép megfigyelése
A gyermek és a szülő közösen kiválaszt egy képet, melyet a gyermek néhány percig megfigyel. Ezután a szülő feltesz kérdéseket a képpel kapcsolatban. Pl.: Hány élőlényt/négylábú állatot láttál? – Milyen színű volt a kislány ruhája/haja? – Mi volt a ház bal oldalán?
Az vizuális emlékezet úgy is lehet fejleszteni, hogy a gyermek lerajzolja/lefesti a látott képet.
Auditív (Hallási) Emlékezet
Hegyezd a füled!
Ehhez a játékhoz a gyermeknek be kell csuknia a szemét, vagy letakarhatjuk. Különböző, a gyermek által ismert hangokat szólaltatunk meg, aki 2-3 hang után elmondja, miket hallott (pl.: kopogás, tapsolás, csettintés, fütyülés, sípolás). Hangszereket és különböző tárgyakat (pl.: kulcscsörgés, pohár megkocogtatása, sípolás) is megszólaltathatunk, majd a gyermek felsorolja a hallott tárgyakat, vagy ki is rakhatja azokat a helyes sorrendben (pl.: kulcs – pohár – furulya).
Meseolvasás
A gyermek meghallgat egy rövid mesét, a szülő pedig megkéri a gyermeket, hogy most ő mesélje el ugyanazt a mesét. Egyszerű kérdéseket is feltehetünk, pl.: Hány szereplője van a mesének? – Kik ezek a szereplők? – Milyen helyeken jártak az emberek/állatok? A gyermek le is rajzolhatja a mese egy részletét, vagy az összes szereplőt, akikre emlékszik.