A KÉPZELET FEJLESZTÉSE
Álom
Elkezdünk mesélni egy érdekes és varázslatos álmot. Majd egy izgalmas résznél hagyjuk abba, és kérjük meg gyermekünket, hogy fejezze be a történetet. Úgy kell folytatnia, hogy a fantasztikus álom magja, szereplői, helyszíne megmaradjon.
Mesebeli tárgyak
Idézzünk fel gyermekünkkel közösen mesebeli, varázslatos tárgyakat, pl.: süveg, amely láthatatlanná tesz, pálca, amelynek suhintására mindenki szoborrá változik, tarisznya, melyből sosem fogy ki az étel. Majd a gyermek találjon ki hasonló tárgyakat, melyekből utána közösen mesét szőhetünk.
Tárgyak sorsa
Készítsünk elő néhány tárgyat, melyek csak távolról emlékeztetnek sorsukra: szövetdarab, összegyűrt menetjegy, leszakadt gomb, egy virág stb. Megkérdezzük gyermekünket, hogy mire emlékeztetik őt a tárgyak, milyen események jutnak eszébe róluk. Majd közösen kitalálunk egy történetet a tárgyakkal kapcsolatosan.
A legszebb pillanat
Mutassunk gyermekünknek különböző tárgyakat (pl.: napernyő, kézitáska, régi érmék, videómagnó, diavetítő, legyező, babacipő). A gyermek kitalál egy történet mindegyik tárgyról; milyen helyeken voltak, hol és mire használták őket, kié lehetett az a bizonyos tárgy és mi lehetett a legszebb pillanatuk.
Mesehallgatás
Felolvasunk egy mesét a gyermeknek (pl.: Az égig érő paszuly), majd folyamatosan eljátsszuk különböző mozgásokkal a mesét (pl.: milyen magasra nőtt a bab). A mese végén megbeszéljük, hogy milyen színek, hangok lehettek a mesében, milyen mozgásokat végezhettek a szereplők (emberek, állatok, növények, tárgyak mozgatása). A gyermek mondjon jó illetve rossz tulajdonságokat a meséből és beszéljük meg, hogy ezek mit jelentenek, neki vannak-e olyan tulajdonságai stb. Szereplők eljátszása (belső tulajdonságok – pl.: erős, gyors, ügyes, gonosz), lerajzolás a tulajdonságai (külső tulajdonságok – hajszín, szemszín, testalkat stb.) alapján.
Lufiállatok, lufitárgyak
A gyerekek guggolnak és „lufik” lesznek a következő játékban; elkezdünk fújni és a gyermekek elkezdik felvenni az általuk választott alakzat formáját (megbeszéljük, hogy 4-szer fogunk fújni és a 4. fújásra vegyék fel kedvenc mesehősük, állatuk alakját). Mikor a „lufik felfújódtak”, megpróbáljuk kitalálni, hogy a gyermekek milyen alakzatú lufik lettek.
A képzelőerőt és a fantáziát relaxációs gyakorlatokkal is fejleszthetjük!