Az időbeli tájékozódás fejlesztése, tanítása
Az időbeli tájékozódás sok gyermeknek nehézséget jelent, ezért fontos, hogy játékosan (lehetőleg többféle eszközzel) gyakoroljuk pl. a hónapokat, évszakokat, vagy az órát. Az iskolai tanórákon és a fejlesztéseken párhuzamosan tanítjuk a sorrendiséget (napok, évszakok, hónapok) és az idői fogalmakat (tegnapelőtt, tegnap, ma holnap, holnapután, tavaly, napszak, naptár stb.)
1. Napirend elmesélése, napszakok megbeszélése: a napirendet és a napszakokat gyakorolhatjuk képekkel melyeket a gyermek sorbarendez és elmesél a látottak alapján egy történetet. Kezdetben csak 3 képből álló rövid történeteket javaslok, mely egy cselekvéssorozat is lehet, pl.: 1. kép – egy kutya fut, 2. kép – sáros lesz, 3. kép – megfürdetik. Példák napirendi képekhez (nagyobbaknak): felkelés, reggelizés, fogmosás, felöltözés, elindulás, tanulás az iskolában, ebédelés az osztálytársakkal, hazaindulás, otthoni játék, vacsora a családdal, fürdés, alvás). Mutassunk, játsszunk el különböző cselekvéseket gyermekünknek, ő pedig kitalálja, hogy melyik napszakban játszódhat (pl.: fogmosás, alvás).
2. Napok megtanulásához nagyon hasznosak a mondókák és a naptár használata.
3. Beszélgetés az évszakokról: én képeket szoktam használni az évszakok gyakorlására, melyekből a gyermekek kiválogatják az őszi, téli, tavaszi és nyári képeket. Hasznos lehet egy fa változásának képeken való megfigyelése és megbeszélése, ahogy átalakul az évszakok során. Az öltöztetős babákkal is gyakorolhatják a gyermekek az évszakokat és az időjárást. Nagyobbaknál már gyümölcsökkel és zöldségekkel is gyakorolhatjuk, hogy melyik évszakban teremnek.
4. Hónapok megtanulásához is remekül használhatóak a mondókák, majd évszakok szerint is gyakoroltathatjuk őket. Ha már ismerik a tanulók a hónapok neveit és sorrendben is el tudják mondani, lehet úgy is gyakorolni, ahogy mi szoktunk játszani diákjaimmal; mondok egy sorszámot, és amelyik gyermeknek dobom a babzsákot, elmondja, hogy pl. az 5. hónap a május. Ünnepnapok megbeszélése, és elhelyezése időben.
5. Az óra megtanítása már egy jóval nehezebb és összetettebb feladat (legalábbis én ezt vettem észre tanítványaimnál). Gyakorolhatjuk úgy, hogy a gyermek lesz az óra, egyik karja a kismutató, másik pedig a nagymutató lesz, majd miután mondjuk az órákat, beállítja kezei segítségével a hallott időpontot (pl.: éjfélnél mindkét keze magastartásban helyezkedik el).