Idői orientáció fejlesztése

Időbeli tájékozódás fejlesztése: mozgásos feladatok összekötése napok, hónapok, évszakok neveivel. Fontos az időbeli tájékozódás ciklikusságának (időszakosságának) és arányainak tudatosítása, szemléltetése, hogy a gyermekek számára élvezetes és könnyen tanulható legyen.

  1. Napszakok
  • napirend elmesélése
  • saját rajz készítése napirendről sorrendben
  • hétköznapi és hétvégi napirend közötti különbségek (iskolai – otthoni közötti különbség)
  • képek sorrendbe rendezése (pl.: öltözködési folyamat, reggeli készülődés, iskolai nap, étkezés, különböző cselekvések)
  • Mi történik előbb vagy később? – tevékenységekről, képekről eldönteni, melyik cselekvés volt előbb, később
  • eseményképek szétválogatása (pl.: Csak a reggeli / délutáni / esti / iskolai tevékenységeket színezd ki!)
  1. Napok
  • napok sorolása mondókák, versek segítségével
  • különböző színű kartonokra rajzolás, hogy melyik nap mit csinál a gyermek, majd ezeket elmondja, és közben lépked a megfelelő kartonra (kérdezhetünk is, hogy pl.: Melyik nap jársz úszni? – kedd, csütörtök)
  • idői fogalmak gyakorlása: kartonokon lépkedés (tegnapelőtt – tegnap – ma – holnap – holnapután)
  1. Évszakok
  • évszakok gyakorlása mondókákkal
  • kartonokra rajzolás (kék – tél, piros – ősz, zöld – tavasz, sárga – nyár): évszaknak megfelelő tevékenységek, természet (fák), ruhák stb.
  • képek párosítása a megfelelő színű kartonhoz / évszakhoz (pl.: gyümölcsök, zöldségek, sporteszközök, fák, tevékenységek, ruhadarabok)
  • játékbaba (papírból kivágott baba) felöltöztetése évszaknak megfelelően
  1. Hónapok
  • hónapok gyakorlása mondókákkal
  • hónapok párosítása a megfelelő évszakhoz
  • Mi történik az adott hónapban? Melyik ünnep mikor van? (pl.: a gyermek névnapja, szülinapja, január – újév, február – farsang, március – nőnap, április – húsvét, május – Anyák napja, december – Mikulás, Karácsony)
  • hónapok neveinek sorrendbe rakása (Én megírtam négyféle különböző színre a hónapok neveit: szeptember, október, november – piros; december, január, február – kék; március, április, május – zöld; június, július, augusztus – sárga.)
  1. Óra
  • órabeállítások: játékórán, saját testen (bal kéz a nagymutató, jobb kéz a kismutató)
  • egész, fél, negyed, perc, másodperc fogalmának megtanulása
  • idő becslése (pl.: Mennyi ideig tart egy adott tevékenység?)

Mozgásfejlesztéssel összekapcsolva gyakorolhatjuk a napokat, hónapokat, hogy szökdelések közben mondjuk ezeket sorrendben. Színekhez is köthetjük a hónapok és évszakok neveit; kék – sárga – zöld – piros karikáknál mondjuk az évszakokat, hónapokat.