A SÍKBELI TÁJÉKOZÓDÁS FEJLESZTÉSE
A síkbeli tájékozódást papír-ceruza gyakorlatokkal és különböző társasjátékokkal, valamint a Logico feladatokkal is fejleszthetjük.
Amőba
Ez az egyik legegyszerűbb papír-ceruza játék. Az egyik játékos x-eket, a másik pedig köröket rajzol felváltva. A játék célja, hogy a játékos a saját jeléből ötöt helyezzen egymás mellé bármilyen irányban (vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan) illetve, hogy ebben megakadályozza az ellenfelét.
Rajzolás
A gyermekeknek rajzolás, színezés közben fejleszthetjük a síkbeli és térbeli tájékozódását egyaránt. Pl.: Színezd ki a 2. házat a képen! – A bal oldalon lévő labda legyen sárga! – A 3. sorban ülő baba haja barna!
Olvasólap
Ehhez a feladathoz szükség van egy feladatlapra, melyen a szavak oszlopokban és sorokban helyezkednek el (pl.: 5 oszlop – 8 sor). Ezt a lapot a gyermek elé tesszük, és kérdéseket teszünk fel az „olvasólappal” kapcsolatosan; Melyik szó található a 3. sor 4. oszlopban? – Melyik oszlopban és sorban található a barátság szó? – Olvasd fel 1. és az 5. oszlop szavait!
Torpedó
A síkbeli és térbeli tájékozódás a torpedó játék papíron játszott változatával is nagyon jól fejleszthető. A játékosok egy 10×10-es négyzetrácsra (a sorokat elnevezzük 1-10-ig, az oszlopokat pedig az ábécé betűivel, pl.: A-J) helyezik fel flottájukat úgy, hogy annak hajói nem érintkezhetnek egymással. Ezt követően a játékosok felváltva adnak le lövéseket (pl.: A-5), melyre ellenfelük talált, nem talált, süllyedt szavak valamelyikével válaszol. Egy másik 10×10-es pályán jelöljük a lövéseket és a találatokat. (1, 2, 3, 4 és 5 részből álló hajókat szoktunk rajzolni)
Képek másolása
A fejlesztéseim során Jakus Judit: Téri tájékozódás – Pontrácsok című könyvéből szoktam fénymásolni a gyerekeknek, de az interneten is találunk ilyen feladatokat. Ezután a gyermek érdeklődési köre és életkora szerint választhat állatos képeket, betűket, számokat stb., melyeket átmásol egyik oldalról a másikra.