Szociális és kommunikációs képességeket fejlesztő játékok autizmussal élő gyerekeknek
Találd ki, ki az!
- a játék célja a beszédértés és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése
A játékvezető felsorol néhány jellemző tulajdonságot az egyik játékosról. Amelyik játékos már kitalálta, melyik társáról van szó, megsúgja a játékvezetőnek. Ezután a játékvezető további tulajdonságokat, jellemzőket sorol fel. Az utolsó megfejtő hangosan mondja ki a megfejtendő gyerek nevét. Nehezíteni lehet a játékot, hogy olyan személyt írunk le, aki nincs jelen a teremben / szobában.
Tapsolós játék
- a játék célja a beszédértés, figyelem és emlékezet fejlesztése
A játékvezető megbeszéli a szabályokat a gyerekekkel, pl.: Ha egyet tapsolok, álljatok fel! – Ha hármat tapsolok, emeljétek fel a jobb lábatokat!. A játék folyamán a játékvezető a tapsolások számának megfelelően várja el a gyerekektől a szabálynak megfelelő cselekvést.
Játék a számokkal
- a játék célja a számolási készségek fejlesztése: mennyiségfogalom, mennyiség – számkép egyeztetés
- eszközök: dobozok (mindegyikre egy szám van rárajzolva)
Minden játékos kap egy számmal ellátott gyűjtődobozt. Majd a játékvezető olyan képeket mutat fel, melyeken különböző számú tárgyak vannak. A gyerekeknek fel kell ismerniük a saját dobozukhoz tartozó képeket és elkérni azokat.
Szembekötős játék
- a játék célja a nyelvi készségek és a taktilis (tapintásos) érzékelés fejlesztése
- eszköz: kendő
Az egyik játékos társaival szemben áll, szemét pedig beköti a játékvezető. A játékos csupán gesztusaival irányítva kihívja egyik társát, aki bekötött szemű társa elé áll. Őt kell tapintás útján felismerni. Ha a gyermekek nem szeretik a taktilis ingereket = fizikai érintést, ez esetben hang alapján is tájékozódhatnak. A játék akkor ér véget, ha sikerült felismerni a bekötött szemű játékosnak a társát.
Előadás
A játékvezető kiválaszt egy gyereket, aki előad egy verset, vagy éneket. Ezután megbeszéli a játékossal, hogy mire kell ügyelnie előadás közben, majd helyet cserél vele. A játékos elmondja a produkció címét és előadja azt, a végén pedig meghajol, társai pedig megtapsolják.