Szociális és kommunikációs képességeket fejlesztő játékok autizmussal élő gyerekeknek
Tárgyelrejtős játék
- a játék célja a beszédértés fejlesztése
- eszköz: kisebb méretű játék, vagy tárgy
A játékvezető megmutatja a tárgyat, amit el fog rejteni és megkéri az egyik játékost, hogy menjen ki a teremből / szobából. A játékvezető a többi játékossal együtt elrejti a játékot, majd visszahívják társukat. A „közeledsz” és „távolodsz” szavakkal irányítják a gyereket a tárgy felé.
Tárgykitalálós játék
- a játék célja a nyelvi készségek és a beszédértés fejlesztése
- eszközök: játékok, tárgyak
A játékvezető elhelyez 3-4 tárgyat középen, majd felsorol néhányat egy tárgya jellemzői közül. Aki már néhány tulajdonság után ráismert a tárgyra, jelentkezik és a játékvezető fülébe súgja a megoldást. A játékvezető további tulajdonságokat sorol. Az utolsó játékos – aki kitalálja – mondja ki hangosan a megfejtendő szót.
Zsákos játék
- a játék célja a nyelvi készségek és a taktilis (tapintásos) érzékelés fejlesztése
- eszközök: textil zsák, kisebb tárgyak (pl.: kinder figurák, radír, kisautó, pálcika, dobókocka, dominó, kártya, logikai készlet elemei, ceruza), tárgyak képei /szóképei
A játékvezető a játékosok előtt tárgyakat tesz egy zsákba, majd kioszt minden játékosnak egy képet (melyek a zsákban lévő tárgyakat ábrázolják). Ezután minden gyerek egymás után megkeresi, kitapogatja azt a tárgyat, ami a képen szerepel.
A játékot lehet nehezíteni;
- a képek helyett szókártyákat adunk a gyerekeknek
- nem a játékosok előtt tesszük bele a tárgyakat a zsákba
- a gyerekeknek több tárgyat kell megkeresniük a zsákban
- a képek és kártyák helyett szóban mondjuk el a megkeresendő tárgyakat
- a tárgyat valamilyen jellemzője (pl.: anyaga, formája, mérete, funkciója) alapján kell kiválasztani
- a kiválasztott tárgy jellemzése is a feladat (pl.: megadott tulajdonságokból kell kiválasztani az adott tárgyhoz tartozót)