Fejlesztő játékok autizmussal élő gyerekeknek – 7. rész

Szociális és kommunikációs képességeket fejlesztő játékok autizmussal élő gyerekeknek

                                                                   

Tárgyelrejtős játék

  • a játék célja a beszédértés fejlesztése
  • eszköz: kisebb méretű játék, vagy tárgy

A játékvezető megmutatja a tárgyat, amit el fog rejteni és megkéri az egyik játékost, hogy menjen ki a teremből / szobából. A játékvezető a többi játékossal együtt elrejti a játékot, majd visszahívják társukat. A „közeledsz” és „távolodsz” szavakkal irányítják a gyereket a tárgy felé.

Tárgykitalálós játék

  • a játék célja a nyelvi készségek és a beszédértés fejlesztése
  • eszközök: játékok, tárgyak

A játékvezető elhelyez 3-4 tárgyat középen, majd felsorol néhányat egy tárgya jellemzői közül. Aki már néhány tulajdonság után ráismert a tárgyra, jelentkezik és a játékvezető fülébe súgja a megoldást. A játékvezető további tulajdonságokat sorol. Az utolsó játékos – aki kitalálja – mondja ki hangosan a megfejtendő szót.

Zsákos játék

  • a játék célja a nyelvi készségek és a taktilis (tapintásos) érzékelés fejlesztése
  • eszközök: textil zsák, kisebb tárgyak (pl.: kinder figurák, radír, kisautó, pálcika, dobókocka, dominó, kártya, logikai készlet elemei, ceruza), tárgyak képei /szóképei

A játékvezető a játékosok előtt tárgyakat tesz egy zsákba, majd kioszt minden játékosnak egy képet (melyek a zsákban lévő tárgyakat ábrázolják). Ezután minden gyerek egymás után megkeresi, kitapogatja azt a tárgyat, ami a képen szerepel.

A játékot lehet nehezíteni;

  1. a képek helyett szókártyákat adunk a gyerekeknek
  2. nem a játékosok előtt tesszük bele a tárgyakat a zsákba
  3. a gyerekeknek több tárgyat kell megkeresniük a zsákban
  4. a képek és kártyák helyett szóban mondjuk el a megkeresendő tárgyakat
  5. a tárgyat valamilyen jellemzője (pl.: anyaga, formája, mérete, funkciója) alapján kell kiválasztani
  6. a kiválasztott tárgy jellemzése is a feladat (pl.: megadott tulajdonságokból kell kiválasztani az adott tárgyhoz tartozót)